top of page

Rijstijl

Ride by the rules

helmen.jpeg

Veiligheid

We houden ons aan de wegcode en denken aan de veiligheid van de ganse groep. We gedragen ons respectvol naar andere weggebruikers, verkeersagressie (verbaal of fysiek) wordt niet getolereerd. Groepsritten zijn geen wedstrijden. Veiligheid van de volledige groep is de prioriteit.

uitrusting.png

Uitrusting

Ieder lid dat deelneemt aan de officiële clubritten is verplicht in de uitrusting van de club te rijden van zodra ze hem/haar ter beschikking is gesteld. Bij het niet dragen van de clubtenue, telt de specifieke rit niet mee aan het klassement. Ook een fietshelm dragen is verplicht.

declub.png

Aanwezigheid

Leden die 15 geregistreerde ritten hebben in 2023 komen in aanmerking om kledij aan een verlaagd percentage (15% op totaalbedrag) te bestellen als de toekomstige nieuwe tenue aangekocht kunnen worden. Aanwezigheid wordt bijgehouden via een klassement systeem.

Huisreglement

1. Louter door lid te worden aanvaardt het lid automatisch en zonder

enige opmerking het huisreglement van onze club.

​

2. Ieder effectief lid kan steeds, mondeling of schriftelijk maar op een correcte en opbouwende wijze, zijn mening te kennen geven aan ieder lid van de raad van bestuur. Ook tijdens de algemene vergaderingen wordt de mogelijkheid geboden om voorstellen te formuleren. Op de eerstvolgende vergadering van het bestuur worden deze dan onderzocht en behandeld. Eventueel worden de betrokken leden op deze vergadering uitgenodigd.

​

3. Een clubrit is een rit die aangekondigd wordt op onze kalender en die wordt gereden op zondagvoormiddag (tenzij anders vermeld) en waarbij gezamenlijk vertrokken wordt aan ’t Signaal. Het vertrekuur voor zondagvoormiddag wordt vermeld op de kalender. Wijzigingen worden tijdig gecommuniceerd.

Op zondag rijden we in verschillende groepen (Tempo 1, Tempo 2 & Tempo 3). Bij gezamenlijke ritten wordt een tempo gekozen aangepast aan de aanwezige groep. De wegkapitein zorgt indien nodig voor de snelheidsdiscipline. “Samen uit, samen thuis” is een regel van toepassing in alle groepen. De ploegensamenstelling is occasioneel en niet gebonden. Elk individu draagt zelf verantwoordelijkheid voor zijn of haar sportief kunnen, passend in de juiste groep.

Tempo 1: het gemiddelde varieert tussen de 30km/u – 33km/u (afhankelijk van de hoogtemeters). In werkelijkheid betekent dit dat er, na een opwarmingsfase, stevig wordt doorgetrokken en de snelheid op vlak terrein boven de 33km/u ligt. De afstanden liggen in volle seizoen dan ook rond de 100 km.

Tempo 2: het gemiddelde varieert tussen de 26km/u – 29km/u (afhankelijk van de hoogtemeters). Ook bij de aanvang van het seizoen zijn de ritten (zoals voor de andere groep) wat korter en minder snel. Deze groep maakt bijna de identieke rit als de tempo 1 groep maar zal een stuk inkorten.

Tempo 3 (optioneel): het gemiddelde varieert tussen de 24km/u - 26km/u (afhankelijk van de hoogtemeters). De lengte van de rit schommelt rond de 50 km.

​

4. Per fietsgroep is er één wegkapitein die het rijgedrag bepaalt in functie van de groepsgeest. Hij is niet verantwoordelijk voor gebeurlijke ongevallen. Deze wordt voorafgaand aan de rit bepaald.

​

5. Leden die 15 geregistreerde ritten hebben in 2024 moeten geen lidgeld en geen VWB-inschrijving betalen voor het volgende jaar (waarde= 60 euro).

​

6. Onze WhatsApp & website zijn de enige officiële communicatiemiddelen.

​

7. GPX-files van de geplande ritten worden gedeeld via WhatsApp. We vragen aan de deelnemers om de ritten in te laden in hun GPS-toestel zodat de wegkapitein gewoon mee rond kan draaien. Als er onvoldoende renners in de groep zijn die de rit kennen wordt de wegkapitein geacht zich vooraan in de groep te plaatsen, binnen de eerste drie/zes en de groep in de juiste richting te sturen.

​

8. We spreken aan ’t Signaal af 5 min voor vertrekuur, regel is dat er stipt wordt vertrokken op het officiële vertrekuur en zonder omwegen.

​

9. Ieder fietsend lid zorgt voor een goed onderhouden en veilige fiets.

​

10. Ieder fietsend lid zorgt ook voor eigen herstelmateriaal.

​

11. Ieder lid dat deelneemt aan de officiële clubritten is verplicht in de nieuwe uitrusting van de club te rijden van zodra ze hem/haar ter beschikking is gesteld. Bij het niet dragen van de clubtenue, kan het lid niet deelnemen aan de clubrit. Ook een fietshelm dragen is verplicht.

​

12. We houden ons aan de wegcode en denken aan de veiligheid van de ganse groep. We gedragen ons ook respectvol naar andere weggebruikers en verkeersagressie (verbaal of fysiek) wordt niet getolereerd.

​

13. Gebruik van alcohol, drugs en/of verdovende middelen voor een clubrit is verboden.

​

14. Groepsritten zijn geen wedstrijden. Veiligheid van de volledige groep is de prioriteit. We gedragen ons als teamspelers.

​

15. Bij pech wordt er gewacht en helpen we elkaar.

​

16. Waarschuw elkaar voor gevaren en obstakels.

​

17. Wie op kop rijdt, neemt daarmee ook extra verantwoordelijkheden aan ten dienste van de groep. Wie op kop rijdt zal tijdig aangeven welke richting er wordt gevolgd en wanneer er wordt gestopt (bijvoorbeeld bij een rood licht). Dit signaal wordt doorgegeven door de volledige groep en niet herroepen door een andere deelnemer. De koprijders maken als enige, in eer en geweten de beste beslissing voor de volledige groep.

​

18. Respect voor de natuur: er wordt geen afval weggegooid.

​

19. Nieuwe leden kunnen aangebracht worden en worden eerst goedgekeurd door het bestuur. Na een eerste rit van het nieuwe lid kan er dan overgegaan worden tot de aankoop van de kledij.

​

20. Tijdens een rit kan er op bepaalde hellingen (al dan niet vooraf bepaald) wat sneller gereden worden door individuen. We houden altijd rekening met de veiligheid van de volledige groep en wachten ook boven op de helling op de voltallige groep.

IMG_3252.jpeg
bottom of page