top of page
IMG_5488.jpeg

Tips voor het onderhouden van je racefiets

Een racefiets vergt minder onderhoud dan een mountainbike, maar stiekem kan je bike erg vies worden door natte wegen of pekel op de weg. Wanneer jij netjes omgaat met je fiets, zal je er langer plezier van hebben. Hieronder geven we een paar tips & tricks; dingen die je gemakkelijk zelf kan doen en jou geld kunnen besparen.


Direct na de rit

Afhankelijk van het weer neem je je fiets af met een droge doek of spoel je de fiets af met de tuinslang. Het gebruik van een hogedrukreiniger is af te raden. Hiermee haal je het vet weg uit de draaiende delen. Dan zullen je lagers sneller aangetast worden door vocht en zand. Direct na het wassen van je bike kun je het beste de ketting en tandwielen droog maken met een doek. Zet je fiets droog en waar mogelijk warm weg.


Maandelijks onderhoud

Ketting & tandwielen

Natuurlijk haal je regelmatig een doek over je ketting en tandwielen. Elke keer nieuwe olie is daarentegen overbodig. Smeer pas weer wanneer de ketting droog begint te lopen of wanneer je deze volledig hebt ontvet. Gebruik voor het smeren een druppelfles. Met een spuitflacon kan de olie ook op je remschijven terecht komen, dit wil je voorkomen. Verdeel 10 druppels over de binnenkant van de ketting en draai de ketting een paar keer rond. Op deze manier kan de olie zich goed verdelen over ketting.

Je kunt ook de ketting waxen. Voordat je gaat waxen, moet de ketting volledig vetvrij en droog zijn. Daarna kun je de wax aanbrengen met een doek.


Remmen

Controleer je remmen met enige regelmaat. Maakt het een schurend geluid of remt de fiets niet goed, dan is het tijd om de remblokken te vervangen.

Bandenspanning

Controleer regelmatig je bandenspanning. Op deze manier houd je beter grip en rijd je minder snel lek. Een racefietsband pomp je op tot maximaal 7 bar, dit is wel afhankelijk van je gewicht en gebruik.

Halfjaarlijks onderhoud

Bouten en moeren Door je enthousiaste gebruik en het trillen tijdens de rit, kan het zijn dat er af en toe iets los gaat zitten. Draai alle bouten en moeren weer vast (maar niet té vast) en je kunt weer naar hartenlust de snelheidsduivel uithangen.

Smeren Wanneer je je zadelpen, crankset en/of pedalen vervangt is het verstandig om montagepasta of vet te gebruiken. Op deze manier kun je het ook weer los draaien wanneer nodig. Wanneer je een carbon frame hebt is het verstandig om voor de zadelpen een speciale carbonpasta gebruiken. Montagepasta en vet zorgen ervoor dat er geen vocht en vuil binnen in je frame komen.


Jaarlijks onderhoud aan je racefiets

Stuurlint vervangen

Wanneer je veel fietst zal je merken dat na verloop van tijd je stuurlint minder mooi wordt. Het wordt vies, je zweet trekt er in en het kan beschadigen. Wanneer je te lang doorfietst met je stuurlint kan het zelfs zo zijn dat het zweet invreet op je aluminium stuur. Een fris stuurlint aan het begin van het seizoen is wel zo fijn!


Lagers en ander slijtageonderhoud

Op lagers kan speling komen te zitten en de andere draaiende delen kunnen slijtage gaan vertonen. Dit is altijd afhankelijk van het onderhoud dat je zelf doet en hoeveel de fiets gebruikt wordt. Wij raden aan om jaarlijks de fiets in te laten plannen voor een onderhoudsbeurt. Bij zo’n onderhoudsbeurt worden deze onderdelen gecontroleerd en eventueel vervangen. Zo word je tijdens het fietsen niet verrast door een overslaande ketting, zwabberende wielen en dergelijke.

Bron: Stappenbelt


Comments


bottom of page